Friday 20 January 2012

Apa Yang Anda Perlu Tahu tentang Android Tablet?

Hambatan peningkatan teknologi yang sangat pesat dalam pasaran semasa membuat orang ramai dan pelanggan keliru dengan keperluan mereka. Ia berlaku apabila ekplotasi maklumat dalam intertnet akan menunjukkan jutaan jawapan kepada persoalan anda. Dan anda akan menjadi keliru untuk memilih yang lebih baik dan sesuai untuk diri anda.

Topik ini sebenarnya berkaitan dengan pasaran  Android Tablet PC,yang  mana satu pilihan terbaik, kualiti yang tinggi dan lebih murah untuk anda? Ia sebenarnya bergantung kepada keperluan dan juga berkait rapat dengan ekonomi pengguna. Melayari  internet, belajar menaip, permainan yang menghiburkan, filem, pendidikan dan juga pembelajaran. Jadi apakah tujuan utama anda untuk keperluan dalam memilih Tablet PC?

Hakikatnya, pada zaman yang serba moden ini, pengeluar dan penghasilan teknologi masih tidak mampu untuk menhasilkan suatu mesin atau teknologi yang serba serbi lengkap dan sempurna hanya dalam satu tablet. Ianya mesti mempunyai kelebihan dan kekurangan. Jika ianya ada kelebihan disuatu bahagian, sudah tentu terdapat kekurangan pada bahagian yang lain.

Topik entry kali ini akan menjelaskan kepada anda tentang pengenalan kepada Android Tablet PC dan rangkaiannya. Terdapat beberapa perkara penting dan tip yang akan dikongsi disini agar ianya memudahkan anda untuk memilih tablet pc yang terbaik untuk anda.






Tips:

Apa yang perlu anda tahu tentang tablet anda?


Versi Android (Android Version) (2.1, 2.2, 2.3, 3.2, 4.0)
Unit pemprosesan Pusat (CPU)
• Memori Akses Rawak (RAM)
• Ruang Simpanan Dalaman ( Storage )
• Perisian Real Android Market atau pasaran Market China?
• Skrin sentuh perintang ( Resistive) atau Skrin sentuh kapasitif ( Capacitive)
• LCD atau  LED Skrin?
• USB Port jenis (USB 2.0 atau USB mini)
• Router USB + LAN
• HDMI Port
• Penetapan Android  tablet pc
• Jenis ‘Broadband’ yang disokong?
• Penetapan 3G

 




Android Version



Di atas adalah senarai perkara penting yangperlu andatahu sebelum memiliki tablet pc anda. Tiap-tiap versi sistem android mempunyai kebolehan yang berbeza dan keupayaan mereka tersendiri untuk melaksanakan sistem Android. Tiap-tiap versi dan tablet mempunyai batasan mereka sendiri berdasarkan sistem versi, Prossesing Unit Pusat (CPU) tablet dan jugaMemori Akses Rawak ( RAM ) untuk jangka masa kitaran peranti. Ini adalah perkongsian yang sangat berharga agar anda tahu hak anda sebagai pengguna.

Versi dalam sistem Android:
Untuk bacaan lebih lanjut, anda boleh layari laman dibawah ;













( CPU ) Unit Pemprosesan Pusat



Unit pemprosesan pusat (CPU) adalah sebahagian daripada sistem litar bersepadu(IC),  komputer yang menjalankan arahan program sistem operasi sesuatu perisian untuk melaksanakan operasi aritmetik, logik, dan input / output asas sistem. CPU memainkan peranan yang agak analogi kepada otak dalam komputeratau litar bersepadu.Istilah ini telah digunakan dalam industri komputer dan elektronik. Reka bentuk dan pelaksanaan CPU telah berubah secara dramatik sejak contoh terawal, tetapi operasi asas mereka masih banyak yang sama.


Antara IC CPU yang digunakan ke dalam medium tablet PC  ialah ;
- Telechips
-VIA
-ARM System
-Rockchip
-Wonder Media
-Boxchips
-InfoMIC 

Nama-nama diatas adalah beberapa buah syarikat gergasi pengeluar chip elektronik di Asia dan juga antarabangsa. Ianya berkualiti tinggi dan hampir digunakan untk semua alat peranti taknologi masa kini, telefon bimbit, smartphone,tablet pc , notebook dan juga komputer.







( RAM ) Memori Akses Rawak



RAM yang terdapat dalam alat peranti tablet PC ialah diantara 256 MB, 512 MB dan juga 1GB. Gambar dibawah menunjukkan contoh salah satu RAM yang digunakan untuk mengerakkakn operasi tablet PC. RAM berfungsi adalah untuk  membenarkan data yang disimpan boleh diakses dari mana-mana perintah dalam masa malar ( Constant time).







( Storage ) Ruangan simpanan dalaman

Ruangan simpanan dalaman ini juga dikenali sebagai Penyimpanan data elektronik ( Electronic Data Storage )adalah simpanan yang memerlukan kuasa elektrik untuk menyimpan dan mendapatkan semula data tersebut. Peranti storan yang tidak memerlukan wawasan dan otak untuk membaca data tergolong dalam kategori ini. Data elektromagnet boleh disimpan sama ada dalam format analog atau digital pada pelbagai media. Jenisdataini dianggap elektronik dikodkan data, sama ada atau tidak ia adalah elektronik yang disimpan di dalam peranti semikonduktor, kerana ia adalah pasti bahawa peranti semikonduktor yang digunakan untukmerekodkan media. Yang elektronik diproses media storan data (termasuk beberapa bentuk storan datakomputer) dianggap sebagai simpanan tetap (bukan turun naik), iaitu, data akan kekal disimpan apabila kuasa dipindahkan dari peranti. Sebaliknya,kebanyakan disimpan secara elektronik maklumat dalam kebanyakan jenis semikonduktor (cip komputer) microcircuit singkatan meruap, kerana ia terhapus jika kuasa dikeluarkan.
Ianya juga boleh didapati dalam bentuk ruangan simpanan luaran seperti external hardisk, SD kad dan juga lain-lain peranti.
Antara Kelebihan Peranti ruangan simpanan luar ialah :
  •  Penyimpanan memori luar menyediakan penyimpanan tambahan lain daripada yang terdapat di komputer.
  • Data boleh dialih dengan mudah dari satu temapat ke tempat lain.
  • Ia adalah berguna untuk menyimpan perisian dan data yang tidak diperlukan kerap ( boleh dibuang dan dimasukkan semula )
  • Storan luaran juga berfungsi sebagai data sandaran
 




Pasaran Real Android Market



Pasaran Android adalah sebuah kedai perisian online yang dibangunkan oleh Google untuk Android OS peranti. Pintu masuk adalah program permohonan ("app") yang dipanggil "Market", penanda pada kebanyakan peranti Android, yang membolehkan pengguna untuk menyemak imbas dan memuat turun aplikasi mudah alih yang diterbitkan oleh pemaju pihak ketiga. Pengguna juga boleh mencari dan membaca maklumat terperinci mengenai aplikasi di laman web Pasaran Android. Jika anda ingin memastikan bahawa pasaran android market anda adalah benar dan bukan pasaran China Market Application, apabila anda memuat turun sesuatu aplikasi atau permainan dan anda boleh menyemak akaun Real Android Market anda dihalaman ;


Semak dihalaman My Library , ia akan memaparkan aplikasi dan permainan yang anda pernah muat turun ke tablet pc atau telefon bimbit anda ‘ INSTALLED’. Semakkan ini anda akan lihat selepas anda mendaftar masuk akaun Gmail anda ke halaman Android Market tersebut. Jika ianya tidak boleh dilihat dan diakses masuk, ia bermakna pasaran Android Market anda adalah pasaran buatan tiruan.Ini membezakan pasaran Real Android Market sebenar dengan pasaraan palsu. 





Skrin Perintang ( Resistive ) & Kapasitif (Capasitive)



Kapasitif atau perintang: Jenis yang manakah terbaik untuk skrin sentuh anda?

Skrin Perintang




Permukaan hadapan adalah diperbuat daripada plastik tahan calar, fleksibel dengan filem nipis bahan konduktif ( biasanya Indium Timah Oksida atau PTA) yang dicetak kebawah. Di bawahnya adalah lapisan kedua-biasanya diperbuat daripada kaca, tetapi kadang-kadang plastik keras juga dengan lapisan PTA.

Kedua-dua lapisan diasingkan dengan kulit spacers atau kecil yang diletakkan pada jangka masa yang tetap, dan lapisan nipis PTA mewujudkan rintangan elektrik yang ketara-sandwic begitu dibina bahawa cas elektrik mengalir dari atas ke bawah pada satu lapisan tetapi sisi-sisi pada lapisan lain.

Apabila skrin disentuh plastikberubah bentuksupaya kedua-dua PTA filem bertemu, dan dengan mengukur rintangan kedua-dua lapisan disudut hubungan mereka, ia mungkin  untuk mendapatkan ukuran tepat kedudukan sentuh. Ini, sudah tentu, bergantung kepada salutan PTA pada lapisan yang lebih, ditambah penentu kurang tepat: dengan beberapa telefon bimbit skrin sentuh awal, penentukuran boleh hanyut bateri menjadi berkurangan, tetapi hari ini, melainkan jika anda membeli telefon yang palsu, anda tidak perlu mengalami masalah ini.

Telefon yang lama menggunakan skrin perintang, tetapi itu tidak bermakna teknologi kuno, sebagai telefon masih berjaya melahirkan menggunakan ini jenis skrin ( petunjuk yang baik biasanya, walaupun tidak semestinya, bahawa peranti dibekalkan dengan stylus). Kebanyakan orang mungkin mula-mula menghadapi skrin perintang dalam peranti Windows Mobile(selain dari HTC HD2!).

Terdapat dua jenis skrin sentuh kapasitif amnya tersedia,permukaan dan unjuran, dan ia adalah yang kedua yang anda akan dapati ditelefon pintar. Ini sekali lagi terdiri daripada sandwic, tetapi kali ini dua lapisan jarak kaca, sekali lagi disalut dengan PTA di bahagian dalam.




Skrin Kapasitif





Bergantung kepada skrin tertentu, lapisan PTA boleh kotseragam, grid, atau jalur selari yang berjalan pada sudut tepat pada dua helai. Skrin yang kemudian digunakan dalam  iPhone dan iPod Touch Duplo, lebih dikenali sebagai iPad.

 Anda mungkin ingat bahawa kapasitor terdiri daripada dua plat yang dipisahkan oleh bahan penebat, yang sudah tentu boleh udara. Gambar orang-orang jalur serenjang kepada dua platkaca-di mana-mana jalur melintasi salah satu di bawah, ia menjadi pemuat yang kecil itu diukur dalam fem to farads(10-15F).

 
 Bila jari anda datang berhampiran dengan pemuat perubahan medan elektrostatik tempatan, dan sistem sentiasa memantau setiap kapasitor kecil untuk menemui betul-betul di mana jari menyentuh skrin: kerana itu mata ukuran yang diskret, ia yang mungkin untuk memberitahu sama ada beberapa jari adalah semua menyentuh skrin sekaligus, berbeza dengan unit perintang.





Sambungan USB


Universal Serial Bus (USB) adalah piawai industri yang dibangunkan pada pertengahan 1990-an yang menentukan kabel, penyambung dan protokol komunikasi yang digunakan dalam bas untuk membekalkan sambungan, komunikasi dan kuasa di antara komputer dan peranti elektronik.

USB adalah bertujuan untuk menyeragamkan sambungan perkakasan komputer seperti papan kekunci, peranti menunjuk, kamera digital, pencetak, pemain media mudah alih, pemacu cakera dan penyesuai rangkaian untuk komputer peribadi, kedua-duanya untuk berkomunikasi dan bekalan kuasa elektrik. Ia telah menjadi perkara biasa pada peranti lain, seperti telefon pintar, PDA dan konsol permainan video. USB telah menggantikan pelbagai antara muka yang lebih awal, seperti port bersiri dan selari, serta pengecas kuasa berasingan bagi peranti mudah alih.







( Setting ) Penetapan Android Sistem






Penetapan dalam sistem Android adalah sangat mudah dan mesra pengguna. Ianya mudah dan cepat dipelajari oleh pengguna baru khususnya dan perlu meneroka sistem ini untuk kemudahan akan datang. Versi Android sistem yang dikemas kini mengikut tahap adalah untuk memudahkan pengguna dalam bentuk sistem dan ikon agar ianya lebih mudah dan pantas memberi tindak balas terhadap pengguna dalam sesuatu aplikasi. Penetapan yang dikemaskini juga tidak jauh beza dengan penetapan versi sebelumnya, cuma ia dinaik taraf agar sistem boleh berjalan lebih lancar dan stabil ketika aplikasi atau permainan digunakan.

Setakat ini sajalah perkongsian tentang pengenalan Android siri pertama untuk rujukan pengguna baru Android Tablet PC dan rangkaiannya. Semoga ianya membantu dan memudahkan anda kelak.

No comments:

Post a Comment